Woningstichting Stadgenoot

Stadgenoot - Stadgenoot Stadgenoot is een Amsterdamse woningcorporatie. Onze kerntaak is het huisvesten van mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om in Amsterdam een huis…

Woningstichting Stadgenoot Reviews

    Gaesaantwerkstadgenoot

    Bewoners Saffierstraat boos na brief van Stadgenoot over 'verwaarloosde' geveltuinen
    18 juli 2019, 07.00 uur

    Bewoners van de Saffierstraat in de Diamantbuurt voelen zich boos en beledigd na een brief die zij hebben ontvangen van woningcorporatie Stadgenoot. In de brief wordt hen verteld dat het onderhoud van hun geliefde geveltuintjes 'te wensen overlaat'. Bovendien moeten alle bomen en struiken worden teruggesnoeid naar een maximale hoogte van 1,20 meter.

    'Nou, dat is ongeveer deze hoogte. Nou weg bloemen, weg is alles. Dan is de tuin gewoon verpest', vertelt buurtbewoner Mariëlle Bakker naast haar geveltuintje. Ook de boom van de overbuurvrouw, 'met de mooiste tuin van de straat', zou het moeten ontgelden.

    Overigens is niet alleen de boodschap van de brief, maar ook de toon ervan bij de buurtbewoners in het verkeerde keelgat geschoten. 'Te wensen overlaat. Ten eerste schrijf je dat niet, maar het is gewoon niet waar. Het klopt niet', zegt bewoner Hjalmar Frederiksson. 'Een buurt met goed onderhouden tuinen is fijn en goed voor de veiligheid in de buurt: wat een lariekoek!', vult buurman Huug van Tienoven aan.

    De bewoners hebben van Stadgenoot een maand gekregen om hun geveltuintje op orde te krijgen. Daarna worden tuintjes opnieuw gecontroleerd. 'Er zijn tuinen die verwaarloosd zijn, absoluut. Maar nou nét niet onze tuinen. Wij hebben het echt heel goed beheerd', aldus Bakker. Van Tienoven: 'Dit is sanctioneren in plaats van stimuleren. En ze moeten niet aan mijn tuin komen!'

    Verwaarloosde tuinen
    Stadgenoot laat in een reactie aan AT5 weten: 'In de Saffierstraat knappen we jaarlijks samen met bewoners en de bewonerscommissie de geveltuinen op. Omdat het ons opviel dat een aantal geveltuinen in de tussentijd wat rommelig is geworden, hebben we deze bewoners een brief gestuurd met de vraag of ze hun geveltuin op orde willen brengen. Als we over een tijdje nog steeds verwaarloosde geveltuinen in de buurt zien, gaan we met individuele bewoners in gesprek om samen te kijken hoe we deze kunnen opknappen.'

    Sterke punten
    .

    Zwakke punten
    .

    Levensgevaarlijk stadgenoot hu

    Nog meer camera's op straat en in portiek Westerduinenstraat na derde explosie
    20 februari 2024, 14.56 uur · Aangepast 20 februari 2024, 22.09 uur · Door AT5







    Na de derde explosie binnen een maand in een flat in de Westerduinenstraat in Noord komen extra camera's te hangen op straat en in het pand zelf. De eerste camera die de gemeente begin februari in de Westerduinenstraat in Noord buiten plaatste, was blijkbaar niet genoeg om te voorkomen dat er nog een explosie plaatsvond. Nu plaatst de gemeente daarom een tweede camera op straat. En woningcorporatie Stadgenoot gaat met spoed camera's binnen het pand, in de portiek, hangen.

    Inter Visual Studio / Sander Disselkoter
    Inter Visual Studio / Sander Disselkoter
    De gemeente schakelt tevens extra boa's en toezichthouders in. "Het is verschrikkelijk dat dit nu juist hier weer is gebeurd. We blijven in nauw contact met de bewoners, en doen er alles aan om ze zo goed mogelijk te ondersteunen", aldus een woordvoerder van Stadsdeel Noord.

    Heftige emoties
    Ook woningcorporatie Stadgenoot heeft veel te maken met hevig geëmotioneerde bewoners, die vaak rechtstreeks contact opnemen met hen om hun gevoelens van onveiligheid te uiten en te vertellen wie er volgens hen zou moeten verhuizen, vertelt een woordvoerder. "Dat heeft ook invloed op het dagelijks werk van onze medewerkers. Wij verwijzen ze door naar de juiste instanties, zoals Slachtofferhulp. Twee gezinnen in de Westerduinenstraat hebben we ook geholpen met tijdelijke huisvesting. Dat is al lastig met de weinige woningen die beschikbaar zijn."

    Daarnaast moet Stadgenoot 'continu in allerijl schade herstellen'. Om die reden plaatsen ze dus nu ook zelf camera's. Ook overleggen ze gezamenlijk met andere woningcorporaties, politie en gemeente over de explosieproblematiek. "We doen al meer dan we kunnen, we zijn er niet voor de openbare veiligheid. Maar het gaat nu ook om vernieling van ons bezit."

    Sterke punten
    =

    Zwakke punten
    =

    Hetwaaromvanhuurverhoging

    'Medewerker Stadgenoot gokte met verduisterde miljoenen'
    11 januari 2020, 07.41 uur · Door Redactie







    De werknemer die miljoenen euro's van woningcorporatie Stadgenoot naar een eigen rekening overmaakte, heeft met dat geld gegokt.


    Dat schrijft De Telegraaf. Volgens de krant was de vrouw de afgelopen twee jaar iedere vrijdag- en zondagavond bij een vestiging van Holland Casino in Utrecht, waar ze 'vrijwel elk bezoek duizenden euro's verloor aan de roulettetafel'.

    De krant schrijft dat ze bijna al het verduisterde geld heeft vergokt. Holland Casino Directeur Security Janny Wierda zegt echter dat dat niet klopt. 'Het overgrote deel van dit bedrag moet elders zijn besteed.'

    Wel geeft Wierda aan dat de medewerker regelmatig in het casino kwam en dat er contact met haar was. 'Bij navraag en controle gaf zij aan een uitermate goede baan te hebben op senior niveau bij een grote organisatie en tevens over voldoende eigen vermogen te beschikken, inclusief onroerend goed.'

    De vrouw werkte als senior financieel medewerkster bij de woningcorporatie. Stadgenoot liet eerder deze week weten aangifte te hebben gedaan en te proberen het geld terug te krijgen.

    Sterke punten
    =

    Zwakke punten
    =

    Datalek stadgenoot

    Stadgenoot waarschuwt duizenden huurders voor phishingberichten na datalek
    29 maart 2023, 22.17 uur · Door AT5







    Woningcorporatie Stadgenoot heeft ongeveer 15.000 huurders uit voorzorg gewaarschuwd om waakzaam te zijn voor nepbrieven, phishingberichten of telefoontjes van oplichters. De gegevens van de huurders zijn betrokken geraakt na een datalek bij een marktonderzoeksbureau waarmee de woningcorporatie samenwerkt.


    Het gaat om de gegevens van huurders die in het verleden voor één of meer tevredenheidsonderzoeken zijn uitgenodigd. Namen, adressen, e-mailadressen en telefoonnummers kunnen onder andere zijn gelekt. Stadgenoot wil benadrukken dat het niet gaat om wachtwoorden.

    Stadgenoot kreeg op 24 maart te horen dat de gegevens van hun huurders mogelijk waren gelekt, afgelopen maandag werd dat bericht bevestigd. De woningcorporatie laat weten dat er door het marktonderzoeksbureau direct maatregelen zijn getroffen om het datalek te dichten en om herhaling te voorkomen. Stadgenoot heeft een melding gemaakt de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Stadgenoot vraagt aan de huurders om de komende tijd extra waakzaam te zijn voor nepbrieven, phishingberichten - zoals e-mails, sms’jes of WhatsAppberichten - of telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van bekenden of bedrijven. Ook laten zij aan de huurders weten dat zij nooit vragen om bankgegevens, pincodes of wachtwoorden van de huurders.

    Sterke punten
    ..

    Zwakke punten
    Ik zou het niet weten.

    Gratis vuurwerk

    Vorig jaar 27 explosies bij woningen Stadgenoot: "De onmacht maakt het soms zwaar"
    27 juni 2024, 19.00 uur
    Door Stefan Bunschoten · Foto: Inter Visual Studio / Kyrlian de Bot







    Woningcorporatie Stadgenoot vraagt vandaag in het eigen jaarverslag aandacht voor de gevolgen van explosies bij sociale huurwoningen. Het gaat volgens Stadgenoot om een zorgwekkend fenomeen.

    In 2023 gingen er explosieven af bij 27 woningen van de woningcorporatie. "Deze aanslagen hebben een zeer grote impact op de omwonenden en zijn voor onze medewerkers ook arbeidsintensief", schrijft Stadgenoot. "Het herstellen van de schade is bovendien zeer kostbaar."

    "Onze medewerkers krijgen te maken met emoties van mensen die veel van ons verlangen"

    Jaarverslag Stadgenoot
    De bewoners die door de explosies gedupeerd zijn, zouden soms te veel van de woningcorporatie verwachten. "Onze medewerkers krijgen te maken met emoties van mensen die veel van ons verlangen, maar waar we niet heel veel voor kunnen betekenen. Die onmacht maakt het soms zwaar."

    De woningcorporatie voert gesprekken met onder meer de gemeente, andere woningcorporaties en de politie over de explosies en de gevolgen daarvan. Stadgenoot heeft daarbij de zorg uitgesproken dat medewerkers na explosies hun werk nog wel veilig moeten kunnen doen. Daarom is er ook aan de andere partijen gevraagd of de medewerkers geholpen kunnen worden 'bij het omgaan met agressie jegens hen'.

    "In steeds meer buurten zien we dat de leefbaarheid onder druk staat"

    Jaarverslag Stadgenoot
    In het jaarverslag schrijft de woningcorporatie ook dat de doelgroep de laatste jaren verandert. "Het aandeel huurders in kwetsbare situaties groeit, het aandeel oudere huurders neemt door de vergrijzing toe en de zelfredzaamheid van onze huurders is minder vanzelfsprekend. Dit vraagt veel van de veerkracht van buurten en in steeds meer buurten zien we dat de leefbaarheid onder druk staat."

    Vorig jaar vonden er in totaal maar liefst 197 explosies plaats in de stad. Meerdere woningcorporaties spraken er eerder dit jaar al hun zorgen over uit.

    Zwakke punten
    ..

    Neerkijken op huurders

    Oostenburgereiland sociale huurwoningen stadgenoot Amsterdam liggen tegenover een vuilverbrandingsoven en boven een doorrij poort voor vuilwagens 24 h per dag. Vijf slachtoffers zijn al weggevlucht uit deze woningen binnen een jaar tijd. Adres: Oostenburgerdwarsstraat. U bent gewaarschuwd.

    Sterke punten
    ik durf het bijna

    Zwakke punten
    niet te zeggen maar ...

    actief voorgelogen bouwen

    Nee hoor er waren geen bouwplannen tegenover ons zij de verhuurmakelaar. Nu zijn ze de komende jaren dus bezig met aanlegen fly over direct voor onze deur. Laaienlichters van de stadgenoot. Dag en nacht geluidsoverlast van bouw en treinen.

    Sterke punten
    treinen 24 uur per dag

    Zwakke punten
    en ook nog bouwgeluiden er bovenop op 50 m van ons huis

    huurverhoging ondanks schimmel

    zie Parool bericht https://www.parool.nl/amsterdam/welkom-in-de-champignonkwekerij-huurders-in-noord-krijgen-ondanks-schimmel-toch-huurverhoging~b81316e7/?referrer=https://www.google.com/

    Sterke punten
    doodenge lui

    Zwakke punten
    dat hele stadgenoot

    Oude melk in nieuwe verpakking

    Sinds april een nieuwe socialehuurwoning via stadsgenoot gekregen.
    Diverse punten waren van dag 1 al een probleem.
    Vierkante meters op plattegrond van het huis en de vierkante meters op de lijst van punten die de huur bepalen klopte niet.

    Bij contract tekenen in de woning kreeg ik te horen dat er een verstopping was in de keuken.
    Of ik even het huurcontract wil tekenen, en dan zelf even contact opneem met het bedrijf die de verstopping kan verhelpen, maar het schoonmaken van de gootsteen waar de verstopping zat moest ik dan ook even zelf doen. Toen ik aangaf dat dit niet klopt dat zij deze verantwoordelijkheid hebben, kreeg ik als antwoord, Mevrouw als u hier drie jaar woont en u hebt een verstopping dan moet u ook zelf bellen. Haha. Ja na drie jaar wonen lijkt mij dat duidelijk, maar ik heb nog niet eens de sleutels en dan moet ik nu al verantwoordelijk zijn voor het oplossen?
    Dacht het niet.
    Maar goed, ik teken het contract met die verstande dat ik een huur mindering krijg als vergoeding voor de dagen dat ik geen woongenot heb! Oh toen begon ze toch wel even anders te piepen, is goed mevrouw, we zullen de sleutel en contract tekenen uitstellen en een nieuwe afspraak maken, wij gaan dit dan oplossen, verstopping wordt gerepareerd en de keuken wordt schoon gemaakt (alleen gootsteen(

    Bij de bezichtigen voel het mij op dat de deuren in een zeer slechte staat zijn, ze zijn (sommige) oud en beschadigd, drie andere deuren zijn simpele kale deuren die je voor 99 euro bij de gamma kunt kopen, deze moet je dan zelf verven, deze deuren zaten er ook al een tijdje in een waren beschadigd. De vorige bewoner (65+) is waarschijnlijk niet instaat geweest om ze zelf te verven of het financieel uit te besteden, dus heeft deze ze gelaten zoals ze zijn geplaatst.
    Melding gemaakt bij de huurmakelaar van stadsgenoot maar die gaat direct aan, nee; hier gaan wij niets aan doen die is voor de bewoner. Punt.
    Melding gemaakt bij stadgenoot en gevraagt voor vervanging, nee, ze zijn nog goed dus wij doen niets. Punt.

    De huur is rond de 800 euro minus service kosten, ik kreeg 2 werken terug al een brief dat er huurverhoging aankwam van 40 euro.
    Dat wordt voor een 45² m woning en aardig bedrag in Amsterdam noord in de Werengouw. Portiek woning.
    Mijn inziens is huisjesmelkers en goede benaming voor dit bedrijf.
    Echter mijn advies: verander de naam STADSGENOOT in STADSGEENGENOT

    Sterke punten
    Geen

    Zwakke punten
    Alles

    Wanneer doen ze pas wat

    Huurder in Oost moet woning verlaten na tientallen overlastmeldingen en bedreigen buren
    28 oktober 2023, 22.00 uur · Aangepast 29 oktober 2023, 10.30 uur · Door AT5







    Een man heeft in zijn huurhuis in Oost zoveel overlast veroorzaakt, dat hij zijn woning binnen twee weken moet ontruimen. De man schreeuwde vaak midden in de nacht en bedreigde zijn buren meerdere keren. In totaal kwamen er 52 overlastmeldingen bij de politie binnen. Ook moet de man ruim 2.000 euro aan achterstallige huur betalen.

    AT5
    AT5
    De woningcorporatie Stadgenoot - waarvan de man zijn woning huurde - waarschuwde de man meermaals voor het veroorzaken van overlast, maar de situatie verbeterde niet. Volgens de man lag het niet aan hem, maar juist aan zijn buren. "Zijn claim dat juist de buren overlast zouden veroorzaken was niet aannemelijk en zijn hardnekkige ontkenning dat hij hulp nodig heeft, maakt juist duidelijker dat de overlast waarschijnlijk in de toekomst niet zal verminderen", schrijft de rechtbank.

    'Geen verbetering'
    Doordat de man, naar eigen zeggen, 'problemen ervaarde', betaalde hij zijn huur niet. In totaal liep de achterstallige huur op tot ruim 2.000 euro.

    Al met al is er volgens de rechtbank 'geen concreet zicht op verbetering van de situatie' en wordt de ontruiming daarom doorgezet. "Daarbij is tot slot in aanmerking genomen dat (gedaagde) in dat geval in aanmerking komt voor het laatste kans beleid en (onder voorwaarden) een andere woonruimte wordt aangeboden." Daarmee geeft de verhuurder de man na ontruiming van de woning nog een laatste kans.

    Weer een rechtzaak verloren

    Stadgenoot krijgt ongelijk: zoon (49) die bij moeder woont is medehuurder
    3 maart 2024, 18.20 uur · Aangepast 3 maart 2024, 19.32 uur · Door AT5







    Een 49-jarige man die ongeveer zes jaar geleden opnieuw bij zijn moeder kwam wonen is, ondanks tegenwerking van woningcorporatie Stadgenoot, officieel medehuurder. Dat heeft de rechtbank vorige week geoordeeld.

    AT5
    AT5
    De man woonde enige tijd in België, maar hij keerde in 2018 op 44-jarige leeftijd terug naar de sociale huurwoning van zijn moeder in Zuidoost. In april 2019 kreeg de man een ongeval met een auto waardoor hij hersenletsel opliep. Hij heeft geen werk en wordt geholpen door een begeleider. Zijn moeder en hijzelf deden in 2020, 2021, 2022 en 2023 al pogingen om hem aan te merken als medehuurder, maar Stadgenoot wees alle verzoeken af.

    Hospita
    Volgens Stadgenoot ging het niet om een 'duurzame gemeenschappelijke huishouding', maar om een poging om in de sociale huurwoning te kunnen blijven als de moeder op korte termijn het huis zou verlaten. Het zou volgens de woningcorporatie gaan om een zogeheten 'hospita-situatie', wat betekent dat de woning wel gedeeld wordt, maar dat de bewoners geen gemeenschappelijk huishouden vormen.

    De zoon en moeder bestreden dat. Zo betaalt de 49-jarige man mee aan de huur en hebben ze de huishoudelijke taken verdeeld. Ook eten ze dagelijks samen en zitten ze samen in de woonkamer. De begeleider en het Buurtteam Zuidoost, dat de bejaarde moeder helpt, schreven een verklaring waarin ze dat bevestigden.

    "Zo bezien heeft Stadgenoot onvoldoende gesteld om te twijfelen aan de inhoud van de brieven"

    VONNIS KANTONRECHTER
    Volgens de kantonrechter is voldoende vast komen te staan dat de twee inderdaad een gemeenschappelijk huishouden hebben. Omdat de begeleider en het buurtteam 'professionals in hun vakgebied' zijn, gelooft de kantonrechter hun verklaringen ook. "Zo bezien heeft Stadgenoot onvoldoende gesteld om te twijfelen aan de inhoud van voornoemde brieven waarin het beeld van een gemeenschappelijke huishouding wordt geschetst."

    De kantonrechter schrijft in het vonnis wel dat een situatie waarin een kind bij een ouder woont meestal geen 'duurzame' gemeenschappelijke huishouding is, maar een 'aflopende' situatie. Met andere woorden, het kind heeft de bedoeling om later te vertrekken. In dit geval is daar volgens de kantonrechter geen sprake van. Zo had de man alleen kleding meegenomen en geen meubels, heeft hij weinig sociale contacten, zitten zijn eigen kinderen in Afrika en is niet gebleken dat hij zelf naar een woning in Nederland heeft gezocht.

    Stadgenot verliest rechtzaak

    Stadgenoot krijgt ongelijk: zoon (49) die bij moeder woont is medehuurder
    3 maart 2024, 18.20 uur · Aangepast 3 maart 2024, 19.32 uur · Door AT5







    Een 49-jarige man die ongeveer zes jaar geleden opnieuw bij zijn moeder kwam wonen is, ondanks tegenwerking van woningcorporatie Stadgenoot, officieel medehuurder. Dat heeft de rechtbank vorige week geoordeeld.

    AT5
    AT5
    De man woonde enige tijd in België, maar hij keerde in 2018 op 44-jarige leeftijd terug naar de sociale huurwoning van zijn moeder in Zuidoost. In april 2019 kreeg de man een ongeval met een auto waardoor hij hersenletsel opliep. Hij heeft geen werk en wordt geholpen door een begeleider. Zijn moeder en hijzelf deden in 2020, 2021, 2022 en 2023 al pogingen om hem aan te merken als medehuurder, maar Stadgenoot wees alle verzoeken af.

    Hospita
    Volgens Stadgenoot ging het niet om een 'duurzame gemeenschappelijke huishouding', maar om een poging om in de sociale huurwoning te kunnen blijven als de moeder op korte termijn het huis zou verlaten. Het zou volgens de woningcorporatie gaan om een zogeheten 'hospita-situatie', wat betekent dat de woning wel gedeeld wordt, maar dat de bewoners geen gemeenschappelijk huishouden vormen.

    De zoon en moeder bestreden dat. Zo betaalt de 49-jarige man mee aan de huur en hebben ze de huishoudelijke taken verdeeld. Ook eten ze dagelijks samen en zitten ze samen in de woonkamer. De begeleider en het Buurtteam Zuidoost, dat de bejaarde moeder helpt, schreven een verklaring waarin ze dat bevestigden.

    "Zo bezien heeft Stadgenoot onvoldoende gesteld om te twijfelen aan de inhoud van de brieven"

    VONNIS KANTONRECHTER
    Volgens de kantonrechter is voldoende vast komen te staan dat de twee inderdaad een gemeenschappelijk huishouden hebben. Omdat de begeleider en het buurtteam 'professionals in hun vakgebied' zijn, gelooft de kantonrechter hun verklaringen ook. "Zo bezien heeft Stadgenoot onvoldoende gesteld om te twijfelen aan de inhoud van voornoemde brieven waarin het beeld van een gemeenschappelijke huishouding wordt geschetst."

    De kantonrechter schrijft in het vonnis wel dat een situatie waarin een kind bij een ouder woont meestal geen 'duurzame' gemeenschappelijke huishouding is, maar een 'aflopende' situatie. Met andere woorden, het kind heeft de bedoeling om later te vertrekken. In dit geval is daar volgens de kantonrechter geen sprake van. Zo had de man alleen kleding meegenomen en geen meubels, heeft hij weinig sociale contacten, zitten zijn eigen kinderen in Afrika en is niet gebleken dat hij zelf naar een woning in Nederland heeft gezocht.

    Sterke punten
    rechtzaken verliezen

    Zwakke punten
    verliezen altijd geheim proberen te houden voor huurders

    Echte aard

    At5

    A)sociale huur: waarom de kloof tussen corporaties en huurders toeneemt
    14 november 2023, 18.30 uur · Door Lotte Rigter




    Er is een toenemende kloof tussen woningcorporaties en sociale huurders. Vooral bij grote renovaties, sloopprojecten of onderhoud kijkt een groep bewoners vaak met wantrouwen richting de corporaties. Zo ook in de wijk Amsteldorp, waar Ymere bijna 400 woningen wil renoveren en meer dan honderd wil slopen. Waar komt dit vandaan en wat kunnen corporaties doen om deze ontwikkeling tegen te gaan?

    Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren. Beheer cookies
    In de wijk Amsteldorp, gelegen net achter het Amstelstation en gekarakteriseerd door de rode daken, is een groepje bewoners druk in de weer met posters en een handtekeningenlijst. Het is actiegroep Amsteldorp Blijft!, die strijdt tegen de voorgenomen sloop en renovatie in de wijk. Woningcorporatie Ymere, die hier bijna vijfhonderd woningen verhuurt, wil 386 woningen grondig renoveren, en 113 woningen aan de randen van de wijk slopen. Op de plek van de gesloopte woningen komen in totaal 213 nieuwbouwwoningen.

    De gesloopte woningen worden vervangen door hogere panden, waardoor er ruimte is voor meer huizen. Van groot maatschappelijk belang, zo stelt Ymere, gezien de grote woningnood in Amsterdam.

    'Een opgesloten wijk'
    Maar voor de bewoners kwam het nieuws als een klap. "Het plan is dus dat tegenover dit lage woninkje een toren komt van minimaal vier verdiepingen. Dan zijn we opgesloten, net als een kasteel. Een wijk die opgesloten is, het is zonde", vertelt Jelle Hieminga, die met de actiegroep langs de deuren gaat om handtekeningen in te zamelen.

    Dat er een wooncrisis is, begrijpt Jelle, maar hij vindt dat er niet te makkelijk moet worden omgegaan met 'het kan niet altijd hetzelfde blijven'. "Er zijn al genoeg plekken waar iets nieuws wordt neergezet. Er verandert al genoeg in Amsterdam. Het kan niet allemaal hetzelfde blijven, maar de zaken die goed zijn, waarom zou je die platgooien?"

    Het rondje is een succes: iedereen die de deur opent zet meteen een handtekening tegen de sloopplannen. "Het idee dat het weggaat, maakt me nerveus", zegt een vrouw die er al tientallen jaren woont. "Er is niks over gezegd of ik terug mag komen als er gesloopt wordt. Ik krijg alleen brieven dat ik eruit kan gaan. Waarom moeten ze hier bouwen? Ga naar het Amsterdamse Bos, daar is genoeg ruimte."

    "Er is veel wantrouwen van sociale huurders richting hun woningcorporatie"

    CARLA HUISMAN - UVA-ONDERZOEKER
    Volgens Carla Huisman, onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam, komt dit gevoel onder huurders van woningcorporaties vaker voor. "Huurders krijgen alleen post van de corporatie als er iets mis is, als er iets moet gebeuren, of een huurverhoging. Dan denk je als huurder meteen 'oh nee, wat is dit?"

    Ze signaleert een toenemende kloof tussen de corporaties en huurders, met wantrouwen als gevolg. Dat sentiment is ook te merken in Amsteldorp. "Ik ben bang dat wij niet terug mogen komen, dat wij helemaal in een andere wijk geplaatst worden", vertelt een man wiens huis als zoekgebied voor sloop staat aangewezen. "Ze houden ons aan het lijntje. We krijgen steeds nieuwe brieven in de buurt over onderzoeken voor sloop en het duurt allemaal al zo lang. Dus er is twijfel."

    Dat Ymere heeft aangegeven dat voor de bewoners wiens huizen mogelijk gesloopt worden een zogenoemde terugkeergarantie is - een woning in het dorp zelf krijgen of met voorrang elders een woning huren - neemt het wantrouwen in de buurt klaarblijkelijk niet weg.

    'Paternalistisch'
    Huisman stelt dat woningcorporaties enigszins paternalistisch kunnen zijn in hun houding naar huurders. "Dus ze denken dat ze het beter weten. Als jij als huurder zegt dat iets niet goed gaat, dat er bijvoorbeeld een lekkage is, dan moeten ze het serieus nemen. En niet zeggen dat je misschien zelf beter moet signaleren."

    Dat is precies de ervaring van Barbara Lin, die al twintig jaar een woning huurt van Stadgenoot in West. Ze laat ons een foto zien van een diepe scheur in de slaapkamermuur van vijf centimeter diep. "Ze wilden hier een stukadoor voor sturen. Daarvan zei ik 'nee, de muur moet kaal want die barst loopt door het baksteen'. Toen is er tegen mij gezegd: 'ja, maar in de ogen van bewoners is het altijd erger dan het écht is."

    De grote scheur in de muur - AT5
    De grote scheur in de muur - AT5
    Voor Barbara werd het woonplezier na het vele achterstallig onderhoud steeds minder. Bij ieder mankement maakte ze keurig een melding, maar er kwamen nauwelijks structurele en duurzame oplossingen, waardoor de problemen alsmaar terugkwamen.

    "Ik heb me niet serieus genomen gevoeld. Je belt met de klantenservice, of chat met een medewerker van de afdeling webcare, en zij doen niets anders dan een telefoon opnemen. Daarmee ligt je probleem niet op de juiste afdeling. Als bewoner ben je afhankelijk van wat ze in de computer invullen wat naar welke afdeling het moet. Als daar iets misgaat, dan ben ik als bewoner de pineut."

    "Als je vijf keer over een lekkage belt en er gebeurt niets, dan denk je op een gegeven moment 'waarom zou ik nog'?"

    BARBARA LIN - HUURDER STADGENOOT
    En dus neemt Barbara een alternatieve route: alle mankementen melden op X. Volgens haar - helaas - de meest efficiënte manier om in contact te komen met Stadgenoot. "Ik trek m'n mond wel open, maar mijn buren hebben het opgegeven en dat snap ik. Als je vijf keer over een lekkage belt en er gebeurt niks, dan denk je op een gegeven moment 'waarom zou ik nog'? Dan leg je die handdoek zelf weer neer en blijf je dweilen."

    Enkele weken terug keerde het tij toen Barbara aanwezig bij een bijeenkomst in De Balie over sociale huur. Daar kwam ze in direct contact met de corporaties en deed haar verhaal. Niet lang daarna werd ze persoonlijk uitgenodigd op het kantoor van Stadgenoot voor een gesprek. Het eindresultaat is dat ze nu het hele pand gaan onderzoeken.

    Reactie van Stadgenoot:

    "Mevrouw Lin heeft de problemen op veel manieren onder onze aandacht gebracht. Dat het al zo lang duurt, trekken we ons zeker aan. Dat hebben we niet goed gedaan. In eerste instantie kregen we verschillende, individuele reparatieverzoeken binnen. Vaak lijkt er dan sprake van ‘even iets fiksen’, maar zit daar een veel groter probleem met de woning, of zelfs een heel woonblok achter. Dat kun je niet altijd meteen zien, helaas. Door vele meldingen achter elkaar ontstond uiteindelijk een duidelijk beeld dat er problemen bij drie woongebouwen in de straat spelen. Er was helaas niet één aanspreekpunt voor de wijk. Dat is er nu wel.

    Dat er nu een nulmeting gedaan wordt is een hele geruststelling voor Barbara. "Hierdoor heb ik ook meer inzicht in hoe de processen bij hen lopen en waarom een lekkage niet zo snel gemaakt kan worden."

    Maar voor de meeste huurders met problemen komt een uitnodiging op kantoor niet zo snel. Zij kunnen wel contact opnemen met Stichting !WOON, die huurders in de stad helpt met conflicten of huurvragen. In de eerste helft van 2023 kwamen er ruim 21 duizend contacten binnen over specifiek woningcorporaties, voornamelijk over achterstallig onderhoud en energiekosten.

    De stichting laat weten zelf ook moeite te hebben met het bereiken van woningcorporaties, mede door de lange wachttijden bij het klantcontactcentrum. Volgens onderzoeker Huisman doet dat de onderlinge relatie geen goed. "Een huurder is geen klant. Iets met een keuzemenu is zo bedrijfsmatig."


    Dan weer terug naar Amsteldorp, waar het al drie jaar geleden is sinds de bewoners een eerste brief kregen over de sloop- en renovatieplannen. Omdat de bewoners en de bewonerscommissie toentertijd niet om advies was gevraagd, werd Ymere teruggefloten. Nu zegt de corporatie in nauw overleg te zijn met de commissie over de plannen en heeft ze meermaals uitstel gegeven om met een nieuw advies te komen.

    "Sindsdien laten ze ons eigenlijk in onrust achter", vindt Jelle van de actiegroep. "Ze moesten terugkrabbelen, het opnieuw onderzoeken. Maar sindsdien blijven ze maar praten over een zoekgebied en wij weten niet waar we aan toe zijn. Wij wonen ook in woningen die gewoon werk en onderhoud nodig hebben, maar we hebben geen idee wanneer dat nou gaat gebeuren. Dat wordt ondergesneeuwd door de sloopplannen."

    "Corporaties moeten huurders zien als een serieuze gesprekspartner"

    CARLA HUISMAN - ONDERZOEKER UVA
    Die onzekerheid kan volgens Huisman bedreigend overkomen. "Ze kunnen in Amsterdam ook niet zomaar ergens anders gaan wonen met deze wooncrisis. Dus als de verhuurder je dan niet serieus neemt of niet goed luistert, dat zorgt ervoor dat mensen niet kunnen slapen."

    Maar, zo stelt Huisman, er gaat ook veel goed. Zo zijn de corporaties de laatste jaren bezig met een transformatie: bewoners worden meer betrokken en er wordt meer onderhoud uitgevoerd. Zo laat Stadgenoot weten de komende vijf jaar meer dan 300 miljoen euro te investeren in onderhoudsprojecten.

    "Je moet huurders niet alleen beter meenemen in de plannen, maar ze zijn ook gewoon een serieuze gesprekspartner. Die mensen wonen daar al lang, ze hebben echt wel inzicht in die woningen en wat er nodig is", aldus Huisman.

    Blijven strijden
    Namens de Amsteldorpers wil Jelle de corporaties nog meegeven om vooral goed te luisteren. "En eerlijk en transparant zijn. Realiseren dat de houding die ze nu hebben hier heel veel onrust veroorzaakt. Hierdoor kunnen mensen niet renoveren of moderniseren. Ze laten het dorpje op deze manier verloederen, en het zou wat zijn als dat uiteindelijk de reden is dat zeggen: 'we kunnen het maar beter platgooien'."

    Ymere laat weten rechtstreeks met de bewonerscommissie te willen overleggen en niet met de media.

    Sterke punten
    Het is gewoon heel slecht bij stadgenoot zitten

    Zwakke punten
    Het lijkt dit jaar nog slechter geworden te zijn.

    Grensoverschrijdend gedrag

    Zie at5 punt nl


    'Bizarre voorstellen' voor huurverhoging: Stichting !Woon doet boekje open
    3 april 2023, 20.06 uur · Aangepast 3 april 2023, 22.25 uur · Door Stella Vrijmoed

    Huurverhogingen van 650 euro, sloten verwisselen of onwettige huuropzeggingen: Stichting !Woon publiceerde maandag de meest voorkomende problemen en raarste capriolen van Amsterdamse verhuurders in De staat van de huurder 2022.

    Puntsgewijs somt de stichting, die opkomt voor de rechten van huurders, op wat er het afgelopen kalenderjaar voor problemen gemeld werden. Zij kregen bijvoorbeeld veel klachten en vragen van jongeren en starters over extra 'servicekosten' die ze moeten betalen bovenop hun huurprijs. Die kosten blijken vaak onterecht en het is bovendien niet duidelijk waar het geld uiteindelijk precies aan is besteed.
    Het aanvechten van deze afrekeningen leidt tot 'jarenlange discussies en kluwens van procedures die vervelend zijn voor huurders en verhuurders, maar die ook de Huurcommissie en rechtbank zwaar belasten.' Volgens de stichting staat het probleem nu op de kaart bij het ministerie.
    Bizarre voorstellen
    Daarnaast deed een aantal particuliere verhuurders volgens Stichting !Woon 'bizarre voorstellen' voor de huurverhoging per 1 juli, met hoge percentages of bedragen. Zo verhoogt Rappange 'op basis van indexering' de huur met 9,7 procent, terwijl zij de rest van het jaar op geen enkele brief over achterstallig onderhoud of dubbelglas reageerden. En Makelaar Hoen staat toe dat er bij vergunning voor kamerverhuur een extra bewoner mag blijven wonen, op voorwaarde van 650 euro extra huur per maand.
    Verder weten veel corporaties (Stadgenoot, Ymere, Eigen Haard, de Alliantie, Rochdale) niet wat ze moeten doen als een huurder de huurverhoging niet accepteert; zij moeten dan namelijk eerst naar de Huurcommissie stappen. Vooral Stadgenoot en Ymere 'maken het bont', zegt de stichting. Zij blijven toch automatische incassoverzoeken (per sms of WhatsApp) sturen, ondanks dat huurders al contact met de corporatie hebben opgenomen, wat leidt tot veel onrust bij bewoners.
    Schimmel
    Ookwordt er zowel door particuliere verhuurders als woningcorporaties vaak niet goed gereageerd op meldingen over vocht en schimmel, of op verzoeken voor dubbelglas. Vooral corporaties zeggen over dit laatste dat dit niet in hun 'meerjarenplan' past. En dat terwijl er volgens de stichting 100.000 woningen in Amsterdam nog steeds enkelglas hebben, iets wat zij anno 2023 moeilijk uit te leggen vinden. Particuliere verhuurders handelen wel vaak naar dit verzoek.
    Ook komen tijdelijke huurovereenkomsten nog steeds vaak voor, waardoor huurders continu in onzekerheid zitten. Verhuurder Van Hooijdonk zou regelmatig 'de randjes van de wetgeving' opzoeken door contracten van 25 maanden (precies een maand langer dan twee jaar) aan te bieden. Hierdoor kan de huurder de huurprijs alleen in de eerste zes maanden van het contract toetsen, in plaats van tot een half jaar na afloop.
    Andere voorbeelden die Stichting !Woon noemt van slecht verhuurgedrag: de borg niet of deels terugbetalen (vooral bij internationale huurders, al gauw honderd gevallen per jaar), huuropzeggingen zonder wettelijke basis, verwarming of andere essentiële voorzieningen afsluiten, agressief en intimiderend gedrag naar huurders of sloten verwisselen of onbruikbaar maken

    Sterke punten
    Dit mag niet

    Zwakke punten
    stadgenoot en toch doen jullie het

    Wildemanbuurt huurverhoging

    Schimmels en toch huurverhoging
    Bewoners van de Wildemanbuurt, waar in een deel van de huizen schimmelproblemen zijn, moeten binnenkort meer huur betalen. Dat heeft de woningcorporatie Stadgenoot in een brief aan hen laten weten. Bewoners zijn ziedend.

    In meerdere reportages van AT5/NH Amsterdam is te zien hoe meerdere huizen in de buurt onder de schimmel zitten. Gezien de staat van de woningen is het hardnekkig die problemen als bewoner tegen te gaan, constateerde een schimmelexpert van de GGD eerder deze maand.
    De bewoners eisen nu een bevriezing van de huur. Totdat er een besluit is genomen over de aanpak van de problemen, willen ze niet meer betalen dan ze nu doen. De actiegroep Wildemanbuurt laat weten komende donderdag met met Stadgenoot in gesprek te gaan.
    Niet te begrijpen
    Denk-fractievoorzitter Sheher Khan noemt de aanstaande huurverhoging 'ongepast.' "Met deze ernstige woonsituatie in het achterhoofd is het niet te begrijpen dat de woningcorporatie een huurverhoging doorvoert", laat hij via schriftelijke vragen aan het college weten. "Het college moet zich maximaal inspannen om de huurverhoging te voorkomen."
    Stadgenoot-woordvoerder Irene Kraal laat in een reactie aan AT5/NH Amsterdam weten dat het pas tijdens gesprek met de bewoners inhoudelijk op de huurverhoging in zal gaan. "Stadgenoot hecht aan een zorgvuldige dialoog met de bewoners in de Wildemanbuurt. In het gesprek dat aankomende week met de actiegroep plaatsvindt, gaan we naast andere onderwerpen, ook met de bewoners in gesprek over de huurverhoging."

    Sterke punten
    onmenselijke corporatie

    Zwakke punten
    huurverhoging maar niks doen tegen schimmel

    Zorgplicht stadgenoot

    Lees op AT5 hoe stadgenoot echt over haar huurders denkt

    zorgplicht stadgenoot



    Man ligt vermoedelijk drie jaar dood in woning in Zuidoost, buurt reageert geschokt
    10 februari 2022, 13.44 uur · Aangepast 11 februari 2022, 06.20 uur · Door AT5/NH Amsterdam
    Een man heeft enkele jaren dood in een woning in Zuidoost gelegen. Hij werd deze week gevonden en is gisteren uit het huis aan het Nieuwlandhof gehaald. Omwonenden zeggen de man al drie jaar te missen en hebben naar eigen zeggen diverse malen de politie en de woningbouwvereniging gewaarschuwd.
    "De politie heeft wel een paar keer naar binnen gekeken, maar ze zagen gewoon niks", zegt een bewoner van de straat over de meldingen die de buurt deed. "En drie jaar lang heeft niemand gereageerd." Hij vraagt zich af hoe de man jarenlang bij de woningcorporatie en belastingdienst uit zicht heeft kunnen blijven. "Ik vind dit zo raar. Dat dit kan gebeuren."
    De politie bevestigt dat er iemand deze week dood in de woning is aangetroffen, en gaat er ook vanuit dat die persoon enkele jaren daar gelegen heeft. Over de precieze omstandigheden kon een woordvoerder nog niet veel zeggen, maar de politie gaat in ieder geval niet uit van een misdrijf.

    Een buurvrouw sprak de man in het verleden regelmatig. "Wij waren de enigen in het hele huis die contact met hem hadden. Want hij kon geen Nederlands. Wij praatten dan Engels met hem. Hij kwam altijd met brieven die hij kreeg van allerlei stichtingen en bedrijven, die vertaalden we dan in het Engels voor hem."
    "Was er maar eens iemand geweest die toch eens de deur open had gedaan"
    BUURVROUW OVERLEDEN MAN
    "De eenzaamheid. Dat vind ik het allerergste", zegt ze. "Hoe iemand zo eenzaam kan zijn hier. Was er maar eens iemand geweest die toch eens de deur open had gedaan om te kijken, gaat het eigenlijk wel goed met hem?"
    Reactie woningcorporatie Stadgenoot:
    "Halverwege vorig jaar is dit adres bij ons onder de aandacht gebracht door de buurtregisseur. We hebben de melding toen in behandeling genomen, en doen er altijd alles aan om met huurders in contact te komen. In dit geval hebben we meerdere vruchteloze huisbezoeken ondernomen en nooit aanwijzingen gezien dat er iets ernstigs aan de hand kon zijn. Gisteren stond de ontruiming van de woning gepland, waarbij er helaas iemand dood in de woning is aangetroffen. De politie heeft de zaak nu in behandeling. Wij weten niet hoe deze persoon is overleden, maar als het zo zou zijn dat deze persoon in eenzaamheid is gestorven, dan vinden wij dit zeer triest."

    Sterke punten
    google ff

    Zwakke punten
    niet doen waar je voor opgericht werd

    Stadgenoot zooi

    utoriteit woningcorporaties stelt Stadgenoot onder verscherpt toezicht
    30.03.2020
    Image
    De Autoriteit woningcorporaties (Aw) heeft woningcorporatie Stadgenoot onder verscherpt toezicht gesteld. Aanleiding is de negatieve beoordeling van de kwaliteit van de governance en de interne controlesystemen. Voor 1 juli aanstaande moet een herstelplan worden ingediend.
    Stadgenoot is niet voldoende in control, meent de Autoriteit woningcorporaties. Het afgelopen jaar heeft de Aw diverse gesprekken gevoerd met het bestuur en de Raad van Commissarissen. Tijdens die gesprekken is onder meer aandacht besteed aan de cultuur en het gedrag binnen de corporatie als belangrijke component voor ‘good governance’. Daarnaast is gesproken over de interne controlesystemen. Die gesprekken, zo verklaart de Autoriteit woningcorporaties, hebben de zorgen over het functioneren van Stadgenoot niet weggenomen. Ook hebben het bestuur en de Raad van Commissarissen de Aw er niet van overtuigd dat ze tijdig de juiste stappen ter verbetering zullen zetten. Het herstelplan moet duidelijk maken hoe de kwaliteit van de governance en de interne controlesystemen op orde worden gebracht.
    Begin dit jaar kwam naar buiten dat Stadgenoot het slachtoffer is geworden van een miljoenenfraude. Een senior medewerkster van de afdeling financiën maakte elf jaar lang maandelijks flinke geldbedragen over naar de bankrekening van haar minderjarige dochter. In totaal verduisterde zij 1,9 miljoen euro. De medewerkster gebruikte het geld om te gokken. De fraude kwam pas aan het licht toen de ING aan de bel trok. Stadgenoot werd tussen 2010 en 2014 ook al onder verscherpt toezicht geplaatst; toen vanwege de risico's bij de ontmanteling van het toenmalige Far West, probleemdossiers als de aankoop van de Van Gendt-hallen en een te hoge schuldpositie.
    Stadgenoot gaat meteen met deze opdracht aan de slag, zo laat een woordvoerder maandagavond weten. De Autoriteit woningcorporaties kan woningcorporaties met een verhoogd risico onder verscherpt toezicht stellen. Bij verscherpt toezicht hoort de plicht tot het maken en uitvoeren van een herstelplan. De Aw beoordeelt het herstelplan en houdt scherp in de gaten of de gemaakte plannen worden uitgevoerd. Als aan de toezichtafspraken in het herstelplan is voldaan, stopt het verscherpte toezicht.

    Sterke punten
    tsja

    Zwakke punten
    zucht

    Huurders geen fraudeurs

    Stadgenoot behandelt alle huurders als potentiele fraudeurs als er bij haarzelf gefraudeerd wordt laat ze het gaan ...


    Geen cel na fraude van 1,9 miljoen bij woningcorporatie Stadgenoot
    Mathijs Smit
    Door
    Mathijs Smit
    4 maart 2021 15:31
    Aangepast 4 maart 2021 16:02
    Fraude kostte woningcorporatie 1,9 miljoen euro. Beeld © ANP
    De administratief medewerkster die de Amsterdamse woningcorporatie Stadgenoot voor 1,9 miljoen oplichtte, hoeft de cel niet in. De 47-jarige vrouw wist elf jaar lang grote bedragen weg te sluizen naar eigen bankrekeningen.
    De financieel medewerkster van Stadgenoot zette jarenlang zelf gefabriceerde betalingsopdrachten in het computersysteem van de woningcorporatie, die werden onderbouwd door valse goedkeuringen en facturen.
    Gokverslaving
    Het geld dat de vrouw zo wegsluisde, besteedde zij grotendeels aan de bekostiging van haar gokverslaving. Van de verdwenen bedragen is vrijwel niets meer teruggevonden.
    Hoe
    Lees ook:
    Hoe een pokeraar 20 miljoen van RTL achterover wist te drukken
    Nadat de fraude in september 2019 aan het licht kwam, ontsloeg Stadgenoot de werkneemster op staande voet. Ook deed de woningcorporatie aangifte tegen de vrouw. Uit onderzoek van accountantskantoor Deloitte bleek dat er 1,9 miljoen euro foetsie was.
    Ernstige fraude
    Uit een vandaag openbaar geworden uitspraak van de Amsterdamse rechtbank blijkt dat de officier van justitie een gevangenisstraf tegen de vrouw heeft geëist van 24 maanden, waarvan 12 maanden voorwaardelijk.
    Een taakstraf achtte de aanklager niet passend, gezien de ernst van de feiten, de hoogte van het gestolen bedrag en de duur van de fraude.
    Strafvermindering
    Daar dacht de Amsterdamse rechtbank anders over. Weliswaar zijn er volgens de rechters geen aanwijzingen dat de vrouw geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar was, wel vinden zij dat er sprake is strafverminderende factoren. Zo zegt de vrouw spijt te hebben van de diefstal, en is zij inmiddels behandeld voor haar gokverslaving.
    Fraudeurs
    Lees ook:
    Fraudeurs die Ymere dupeerden, krijgen baan niet terug
    Ook heeft zij een terugbetalingsregeling met Stadgenoot, die onder meer de opbrengst van de verkoop van haar Amsterdamse woning al ontving. Ten slotte liet de rechtbank meewegen dat zij de zorg heeft voor een minderjarige dochter.
    Overigens is er volgens de rechtbank slechts bewijs voor een verduisterd bedrag van ruim 1,5 miljoen euro, omdat er voor ruim vier ton geen bankafschriften meer waren.
    Taakstraf
    Vanwege de strafverminderende factoren veroordeelde de Amsterdamse rechtbank de vrouw niet tot een onvoorwaardelijke celstraf, maar tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 12 maanden met een proeftijd van drie jaar. Daarnaast krijgt zij een taakstraf van 240 uur.
    Stadgenoot wil niet zeggen of de woningcorporatie de straf zwaar genoeg vindt. "Wij hebben de procedure uiteraard met de nodige belangstelling gevolgd. Inhoudelijk willen wij verder niet op de strafzaak en de strafoplegging ingaan", aldus woordvoerder Dennis Doodeman.

    Sterke punten
    iedereen verdenken

    Zwakke punten
    behalve het eigen personeel

    Verzekeringsbericht eisen

    Er is geen wettelijk grondslag voor het eisen van een verzekeringsbericht UWV bij huur van een woning. Toch vraagt Stadgenoot om je BSN nummer, om waar je werkte 10 jaar geleden en op welke soort contract. Ook verzamelen ze informatie over je ziekte verleden. Allemaal niet toegestaan wettelijk gezien maar ze doen het toch.

    Sterke punten
    wet overtreden

    Zwakke punten
    je proberen wijs te maken dat ze recht hebben op die info over huurders

Bezoek Woningstichting Stadgenoot

Schrijf een review